--------------------------------------------------------------------------------------
Metoda Akrální koaktivační terapie (ACT) vznikla na základě praktických zkušeností s principy metody Roswithy Brunkow na které navazuje a rozvíjí od roku 2000
PhDr. Ingrid Palaščáková Špringrová, Ph.D.
Motorické učení je proces, kterým se učíme pohybovým dovednostem. Během prvního roku života získáváme velký počet základních pohybových vzorů, tj.způsobů provádění pohybu ( tj. otáčení, vstávání, lezení po čtyřech a stoj) V době dospívání se snižuje kvalita těchto již zafixovaných pohybů, ale učíme se nové (jízda na kole, lyžování)
Proces motorického učení je velmi individuální a odvíjí se i od toho, v jakém prostředí vyrůstáme.
ACT proto využívá motorické vzory z raného vývoje, jejichž cílem je získat co nejefektivnější držení těla . Nácvik pohybových vzorů na základě vzpěru o akrum v různých stádiích motorického vývoje a jeho variant se díky opakování stávají motorickými stereotypy .Jejich cílem je docílit co nejefektivnější držení těla pro dosažení ideální funkce svalů a kloubů.
Spiraldynamik @je koncept, který se zabývá držením a koordinací pohybového apatátu – jeho trojrozměrnou hybností. Využívá poznatků z anatomie, fyzikálních zákonů a vývoje lidského pohybového aparátu v průběhu evoluce. Je to návod k použití vlastního těla od hlavy až k patě - inovativní pro terapii, trénink a denní činnosti
Vojtova metoda
Prostřednictvím terapie Vojtovou metodou – tzv. reflexní lokomocí je využíván vrozený pohybový program CNS. Aktivace se provádí v modelech reflexního plazení a otáčení drážděním spoušťových zón. Po instruktáži fyzioterapeutem terapii provádí rodiče několikrát za den.